24u op Schiermonnikoog

Ik kreeg dit jaar een fantastisch verjaardagscadeau. Ik won namelijk een uniek nachtelijk avontuur op Schiermonnikoog dankzij wadtodo.nl. Op zaterdag 16 november was het zover en mocht ik samen met mijn mama eindelijk één van de Waddeneilanden gaan ontdekken. Alles was voor ons georganiseerd en wat hebben we er van genoten! Laat ik jullie hier dus meer vertellen over hoe wij die 24 uur op Schiermonnikoog beleefd hebben.

Schiermonnikoog

Het eiland Schiermonnikoog

Schiermonnikoog is het kleinste bewoonde Waddeneiland: het is slechts een 18-tal kilometer lang. Het eiland heeft bovendien maar één dorp – dat trouwens ook Schiermonnikoog heet – en telt een 900-tal inwoners. De bijnaam van het Friese eiland is Lytje Pole. Schiermonnikoog maakt dus deel uit van de Nederlandse Waddeneilanden. In totaal zijn het er 5 en je kan ze onthouden aan de hand van de afkorting TV-tas (Texel, Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog). Maar er zijn natuurlijk nog meer waddeneilanden, want het waddengebied strekt zich uit van Nederland tot helemaal in Denemarken. En wist je dat dit gebied erkend is als Unesco Werelderfgoed?

Hoe geraak je er?

Om op Schiermonnikoog te geraken, laat je de auto achter op de parking in Lauwersoog – want die mag niet mee naar het autoluwe eiland – en neem je de boot. De veerboot vaart zo’n 4 à 5 keer per dag en brengt je in ongeveer 45 minuten naar het eiland. Wij nemen de boot van 15u30 en staan boven op het dek om ten volle te kunnen genieten van onze overtocht. Er staat wel een koude snijdende wind, maar dat deert ons niet!

Overtocht Lauwersoog-Schiermonnikoog

It Aude Kolonyhûs

Bij aankomst op Schiermonnikoog maken we eerst kennis met onze andere reisgenoten: de andere winnaars Eva en Lennert, blogster Ellen en fotograaf Ronald met wie wij dit weekend zullen beleven. De taxi brengt ons daarna naar It Aude Kolonyhûs waar we zullen overnachten. Dit huis diende vroeger als vakantiekolonie voor kinderen uit grote steden met een minder goede gezondheid. Wij verblijven in appartement Bleekneus. Een originele inrichting, de bedstedes en de geschiedenis zorgen ervoor dat dit toch wel een unieke accommodatie is.

Strandpaviljoen De Marlijn

Heel erg veel tijd om ons te installeren hebben we niet, want we worden verwacht in Strandpaviljoen De Marlijn voor een heerlijk avondmaal. Er staan huurfietsen voor ons klaar. We hebben trouwens geluk want Eva en Lennert komen hier wel vaker en kennen de weg. Gelukkig maar, want het fietspad door de duinen is omgeven door duisternis. Ik focus me tijdens het fietsen dus op de lichtjes voor me. En dan zien we eindelijk het strandpaviljoen voor ons. Wist je trouwens dat dit de meest noordelijke horecalocatie van Nederland is? Van unieke locaties gesproken… Ik smul van mijn garnalencocktail en spaghetti di mare. Om af te sluiten nemen we natuurlijk ook nog een ‘toetje’ zoals ze in Nederland zeggen.

Op ontdekking langs de bunkers

Na ons avondmaal gaan we te voet naar het Bunkermuseum dat vlak bij De Marlijn ligt en waar we wachten op onze gids. Niet veel later kunnen we, gewapend met een zaklamp, beginnen aan onze nachtelijke tocht langs enkele bunkers in de duinen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog bouwden de Duitsers zo’n 60 (!) bunkers op dit kleine eiland. Ze maakten deel uit van de Atlantikwall. Stuk voor stuk werden een aantal van de overgebleven bunkers opnieuw opengesteld. Wij bezoeken onder andere een personeelsbunker en een bunker waar zich vroeger een radar bevond. Nu zijn het vooral nachtvlinders en muggen die hier beschutting vinden. De verhalen van onze gids zijn ontzettend boeiend en na onze nachtelijke wandeling gaan we ook nog even binnen in het bunkermuseum. We kijken rond en warmen nog even lekker op voor we opnieuw naar buiten gaan op zoek naar de sterrenhemel.

Bunkers Schiermonnikoog

Sterrenkijken

Aan de grootste bunker van het eiland, de Wasserman, wacht sterrenkenner Nathan ons op. We hebben ondertussen wel begrepen dat het op Schiermonnikoog ‘s avonds écht donker is. Het is dus de perfecte plaats om te genieten van een adembenemende sterrenhemel. Jammer genoeg is het nog een beetje bewolkt en zijn er dus weinig sterren te zien, al zien we wel dat de wolken een beetje wegtrekken. In het licht van de vuurtoren rijden we dan maar naar het bezoekerscentrum in het dorp. Daar leren we bij een glaasje kruidenbitter en wat lokale hapjes wat meer bij over ons sterrenstelsel.

Als we na de nachtelijke astronomie-les terug naar buiten gaan, zijn de wolken verdwenen en gaan we dus sterren kijken bij de witte vuurtoren. De sterrenhemel is niet zo adembenemend als hij soms kan zijn, maar het blijft wel fantastisch om ernaar te turen en op zoek te gaan naar sterrenbeelden. Even later fietsen we terug naar ons appartementje, praten we nog even na en kruipen we onder de lakens. Het is al laat, dus ik besluit mijn wekker niet te zetten om de zonsopgang te gaan bekijken, maar gewoon een paar uurtjes langer te slapen.

Sterrenkijken Schiermonnikoog

Op wandel met strandjutter Thijs

De volgende ochtend wordt een volle ontbijtmand aan ons appartementje gebracht. We genieten van ons stevige ontbijt en daarna fietsen we samen naar de Bank van Banck aan de zuidkant van het eiland, waar strandjutter Thijs op ons wacht. Samen met nog een aantal andere geïnteresseerden maken we een wandeling door de duinen. Thijs geeft uitleg over de fauna en flora van het eiland en over wat er allemaal op het strand te vinden is. We proeven van duindoornbesjes, leren dat planten zoals lamsoor ‘zweten’ en zien waar strandjutters hun schatten verstoppen.

Duinenwandeling Schiermonnikoog

Thijs vertelt ook dat Schiermonnikoog een nationaal park is geworden, maar dat je op het eiland, in tegenstelling tot andere nationale parken, nog steeds overal vrij mag rondlopen. Dit was blijkbaar een belangrijke eis van de eilanders die het niet vonden kunnen dat ze plots niet meer overal zouden mogen komen. Ik kan het best begrijpen, want het zorgt echt voor een heerlijk gevoel van vrijheid. De wandeling is interessant en toont ons dat het eiland op vlak van natuur echt zoveel te bieden heeft. En de vuurtorens, die maken het plaatje helemaal af!

Vuurtorens Schiermonnikoog

Lunchen bij Norderstraun en nog even uitwaaien op het strand

Na de toch wel intensieve wandeling gaan we lekker lunchen in restaurant Norderstraun. Aangezien het restaurant zich vlak bij het strand bevindt, besluiten we nog even daarheen te gaan voordat we terug moeten naar het vasteland. Het strand is hier echt zo weids, perfect om even uit te waaien! Met het rustgevende geluid van de ruisende golven op de achtergrond nemen we nog wat foto’s. Daarna is het alweer tijd om met de fiets terug te keren naar het appartement waar de taxi ons opnieuw zal oppikken om terug naar de boot te gaan (amai, dat waren veel vervoersmiddelen in één zin 😉 ).

Strand Schiermonnikoog

Terugtocht met een prachtige zonsondergang

De tijd is echt voorbijgevlogen! Om 16u30 is het zover en nemen we de boot terug naar Lauwersoog. We nemen afscheid van het eiland en worden nog getrakteerd op een adembenemende zonsondergang. Ik blijf opnieuw de hele overtocht op het dek en geniet met mijn camera in de hand van de hemel die steeds weer van kleur verandert. Wat was het een prachtig avontuur met een fijn reisgezelschap. Het was heerlijk om er eens eventjes helemaal tussenuit te zijn en het had gerust wat langer mogen duren. Nagenieten doen we in de auto, want we hebben nog een rit van – jawel – 4 uur voor de boeg voor we terug thuis zijn.

Zonsondergang Schiermonnikoog

Besluit

Mijn eerste kennismaking met de Waddeneilanden was meteen een schot in de roos. Het is de perfecte plaats om er eventjes helemaal tussenuit te zijn. Ik kom hier echt graag nog eens terug om in alle rust op ontdekking te gaan. Want er valt hier uiteraard nog veel meer te ontdekken!

Bedankt Ronald Rozema voor deze prachtige foto!

Bedankt wadtodo.nl, het was een zeer geslaagd weekend!

Ben jij al eens op Schiermonnikoog geweest?

11 thoughts on “24u op Schiermonnikoog

1. Ja, we hebben toen wel behoorlijk wat geluk gehad! Alleen ‘s nachts was het niet helder genoeg voor een waar sterrenspektakel. Maar elke reden is er één om nog eens terug te gaan, denk je ook niet? 😉

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *