Ballonvlucht over Bled

Het was een item op mijn bucketlist deze zomer: een ballonvlucht over Bled. Het werd een onvergetelijke ervaring. Lees hier het verslag.

Het is 5 uur ‘s ochtends…

… en de wekker gaat. Ik rits de tent open en kijk naar boven. Oef, geen wolkje aan de lucht. Dat was gisteren wel anders. Het is nog heerlijk rustig op de camping. Op een paar enkelingen na, ligt iedereen nog te slapen. Stilletjes maken we ons klaar en gaan naar de ingang van de camping. We genieten van de prachtige zonsopkomst over het meer en wachten dan om opgehaald te worden. Om 6u stopt de rode pick-up met aanhangwagen en stappen we in. Spannend!

Zonsopgang Bled

Voorbereidingen

We rijden naar een veld een beetje buiten Bled en vullen ondertussen het noodgevallenformuliertje in. Wanneer we het veld op rijden begint het toch een beetje te kriebelen, dit wordt m’n allereerste luchtballonvaart! Ik ben echt zó benieuwd! De mand wordt klaargemaakt terwijl we wachten op de piloot en de andere passagiers. Niet veel later zijn ze er. De piloot laat een ballon met helium vliegen om te weten hoe de wind zit en dan is het eindelijk zover. De zon komt zachtjes boven de berg piepen terwijl onze ballon zich vult met hete lucht. Ondertussen worden we samen met de 8 andere passagiers gebrieft en mogen we in de mand klimmen. Nog even de landingspositie oefenen en we zijn er helemaal klaar voor. Zachtjes komt de mand van de grond. Daar gaan we!

Ballonvlucht Bled

Genieten van het uitzicht en de rust

Het uitzicht en het licht zijn adembenemend mooi. In de verte zien we de Julische Alpen. We vliegen een eindje van het meer van Bled af, zo waait de wind nu eenmaal, maar dat geeft niet, want het zicht op het meer en het kasteel blijft fantastisch! Terwijl de hete lucht mijn nek verwarmt, geniet ik van de rust en de prachtige panorama’s. Zachtjes draait de mand en krijgen we ook de andere kant te zien. De zon komt verder op, verwarmt de lucht en zorgt voor lange schaduwen op de grond. De schaduw van onze ballon glijdt over de groene velden. We vliegen over de Sava die zich kronkelend een weg baant door het landschap. In de verte geeft wat mist het panorama een mysterieuze schijn. Wat is het fijn hierboven!

Een stevige landing

Na een uurtje naderen we het kleine vliegveldje van Lesce en we grappen dat we daar zullen landen. Het volgende moment zegt onze piloot dat we onze landingspositie moeten innemen. We zakken heel snel en botsen met een harde klap tegen de grond. Wanneer ik besef dat we terug de lucht in zijn gegaan, zegt de piloot dat we in landingspositie moeten blijven zitten. Even later botsten we opnieuw tegen de grond en schuiven we een beetje verder. En dan is onze vlucht voorbij, daar midden op de landingscirkel op de luchthaven! Voldaan en niet-wetende wat er nog zou volgen, helpen we met het opruimen van de ballon.

Ballonvlucht Bled

Champagne en taart

Na het opruimen worden we allemaal samengeroepen voor de ballonceremonie. Alle passagiers staan op een rij en we moeten op onze knieën gaan zitten. Onze piloot vertelt het verhaal van de gebroeders Montgolfier, uitvinders van de heteluchtballon. Blijkt dat men vroeger de mensen die durfden vliegen in een luchtballon voor wetenschappelijke doeleinden beloonde met de titel van baron of barones. En aangezien ook wij gevlogen hebben met ‘wetenschappelijke doeleinden’ (klein leugentje om bestwil) werden wij op dat moment met champagne, vuur en aarde gedoopt tot baronnen en baronessen van Bled! Daarna kregen we nog een glaasje champagne om onze nieuwe titel te vieren!

Ceremonie

Alsof dit alles nog niet genoeg was rijden we na de ceremonie naar het Park Hotel, één van de belangrijkste hotels in Bled. Daar nemen we de lift naar de 5de verdieping, waar op het panoramaterras een volledige tafel voor ons gedekt staat. We krijgen allemaal de enige echte traditionele Bledtaart voorgeschoteld. Die smaakt nog duizend keer beter met dit prachtige uitzicht over het meer! Heerlijk! Ondertussen vertelt de piloot nog wat verhalen over het meer en Bled. Het einde van deze fantastische ervaring nadert. We krijgen één voor één felicitaties van de piloot en een certificaat. Daarna worden we teruggebracht naar onze camping, waar de dag voor velen nog maar pas begint.

Als je spreekt van een ‘full experience’ dan is dat wel echt wat je krijgt als je een ballonvlucht reserveert in Bled! Het is een onvergetelijke ervaring die ik iedereen kan aanraden! Hvala Balonarski Center Barje!

Drie blije gezichten!

Welke reiservaringen zullen jou voor altijd bijblijven?

2 thoughts on “Ballonvlucht over Bled

1. Oh wauw, wat ziet dat er gaaf uit. Een ballonvaart maken lijkt mij ook heel mooi, maar helemaal in zo’n omgeving! Heb je deze omgeving als erg toeristisch ervaren? Ik hoor dat best vaak en merk dat het wel iets is wat me tegenhoudt om die kant op te gaan.

1. Hoi Yvonne, ik vond Slovenië over het algemeen een heel erg toeristische bestemming, wat ik eigenlijk niet verwacht had. Vaak is het moeilijk om parkeerplaats te vinden en in het hoogseizoen zijn sommige toeristische bezienswaardigheden echt wel druk. Maar het is er echt zo mooi dat ik me er meestal niet aan heb geërgerd!

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *